All Familiar Characters / Wszystko znajome postacie
2022
video installation / Instalacja wideo
All Familiar Characters, 2022, video stills. Video duration: 28:20
The film's executive producer: Yanki Film Camera: Przemysław Chojnacki, Krystian Stępień, Jakub Stypuła Sound: Michał Matusz Editing, colour grading: Przemysław Chojnacki Film set security: Volunteer Fire Brigade in Wisznia Mała Botanical consultation: Zygmunt Dajdok, Małgorzata Piszczek Support in the waxing of mulleins: Joanna Kobyłt, Michał Perucki, Marcin Szalwa |
Wszystko znajome postacie, 2022, kadry wideo. Długość filmów: 28:20
Producent wykonawczy filmu: Yanki Film Zdjęcia: Przemysław Chojnacki, Krystian Stępień, Jakub Stypuła Dźwięk: Michał Matusz Montaż, color grading: Przemysław Chojnacki Zabezpieczenie planu filmowego: Ochotnicza Straż Pożarna w Wiszni Małej Konsultacja przyrodnicza: Zygmunt Dajdok, Małgorzata Piszczek Wsparcie przy woskowaniu dziewann: Joanna Kobyłt, Michał Perucki, Marcin Szalwa |
The hypnotic film image created by Karolina Freino explores themes concerning the violent and irreversible transformation of our planet into a state beyond our comprehension. Employing the motif of a mullein torch, the artist makes references to pre-Christian rituals and beliefs. Dziewanna (Polish for mullein) was the name of a Slavic goddess of nature, the equivalent of the Greek Artemis. The herb is also charged with solar and vitality-related symbolism, and associated with primordial relations between humans and nature. Nevertheless, the fire consuming vegetation evokes images of a catastrophic end and conflagration.
The video installation was inspired by the last page of the herbarium created by Rosa Luxemburg during her time in prison in Wrocław's Kleczków district (1917-1918). Dried mullein leaves were placed on a sheet of paper with a description stating that they came from the prison yard. The economist and activist for Polish and German social democracy was known mainly for her political work, but her deepest and truest passion was botany. During the time in prison, she tried to find solace and a semblance of contact with nature in the work on the herbarium. Her publications and speeches dealt mainly with the social inequalities generated by capitalism, and in her letters to friends she often addressed this inequality and exploitation of the natural environment. She showed concern for her natural surroundings, observing the negative impact of industry and human activity on animal and plant life as early as the beginning of the 20th century. The title of the exhibition refers to a passage from a note she wrote to her friend Sophie Liebknecht. Luxemburg called the trees and bushes in the nearby park familiar characters, thus providing them with a symbolic subjectivity. Text by Joanna Kobyłt |
Hipnotyczny obraz filmowy stworzony przez Karolinę Freino porusza wątki związane z gwałtownymi i nieodwracalnymi przekształceniami naszej planety w stan bliżej nam nieznany. Artystka, sięgając po motyw pochodni wykonanej z dziewanny, odwołuje się do przedchrześcijańskich rytuałów i wierzeń. Dziewanną zwana była słowiańska bogini przyrody, odpowiedniczka greckiej Artemidy. Zioło to posiada także symbolikę solarną i witalną, odwołuje się do pierwotnej relacji człowieka z naturą. Trawiący roślinność ogień przywołuje jednak skojarzenia z katastroficznym końcem i pożogą.
Punktem wyjścia dla powstania instalacji wideo była ostatnia karta z zielnika tworzonego przez Różę Luksemburg między innymi podczas jej pobytu w więzieniu na wrocławskim Kleczkowie (1917-1918). Na kartce papieru umieszczone zostały ususzone liście dziewanny z opisem mówiącym o tym, że pochodzą z tamtejszego więziennego podwórka. Ekonomistka, działaczka polskiej i niemieckiej socjaldemokracji znana była głównie z aktywności politycznej, jednak jej pierwszą i prawdziwą pasją była botanika. W okresie niewoli w pracy nad herbarium próbowała odnaleźć ukojenie i namiastkę kontaktu z naturą. W swoich publikacjach i wystąpieniach skupiała się głównie na nierównościach społecznych generowanych przez kapitalizm, w listach do przyjaciół niejednokrotnie zwracała uwagę na ową nierówność i zawłaszczenie w świecie przyrody. Wykazywała się wrażliwością na naturalne otoczenie, zauważając już na początku XX wieku negatywny wpływ przemysłu i działalności człowieka na życie zwierząt i roślin. Tytuł wystawy nawiązuje do fragmentu z wiadomości, jaką napisała do przyjaciółki Sophie Liebknecht. Znajomymi postaciami Luksemburg nazwała drzewa i krzewy rozpoznane w pobliskim parku, nadając im tym samym symboliczną podmiotowość. Tekst: Joanna Kobyłt |
Photograph of the page from Rosa Luxemburg's herbarium, Central Archives of Modern Records in Warsaw (Rosa Luxemburg's files, ref. 63/III/2).
Herbarium card inscription: Lichtnelkenarl. Königskerze Verbascum lychnitis aus dem Wirtschaftshof Kletschkaustr. 15.10.18 White Mullein Verbascum lychnitis from the yard of the Kleczków Prison 15.10.18 |
Zdjęcie strony z zielnika Róży Luksemburg, Archiwum Akt Nowych w Warszawie (Akta Róży Luksemburg, sygn. 63/III/2).
Inskrypcja z karty zielnika: Lichtnelkenarl. Königskerze Verbascum lychnitis aus dem Wirtschaftshof Kletschkaustr. 15.10.18 Dziewanna firletkowa Verbascum lychnitis z podwórza kleczkowskiego Zakładu Karnego 15.10.18 |
Views of the exhibition in Studio BWA Wrocław. Curator: Joanna Kobyłt.
Photo: Alicja Kielan. |
Widoki wystawy w Studio BWA Wrocław. Kuratorka: Joanna Kobyłt.
Zdjęcia: Alicja Kielan. |
Photo / zdjęcia: Karolina Freino