Blenda
2016
Intervention in the public space of Gdańsk / Interwencja w przestrzeni publicznej Gdańska
The Blenda postcard. / Kartka pocztowa Blenda.
The work Blenda has been inspired by two photographs from 1946: taken in Gdańsk by Wiesław Gruszkowski and in Warsaw by Michael Nash. Both photos depict street photographers using rolling photographic backgrounds to create a visual curtain for the post-war reality of the ruined cities.
|
Praca Blenda wyrasta z inspiracji dwiema fotografiami, wykonanymi w tym samym - 1946 roku: w Gdańsku przez Wiesława Gruszkowskiego i w Warszawie, przez Michaela Nasha. Obie ukazują ulicznych fotografów używających wielkoformatowych teł jako wizualnych kurtyn dla powojennej rzeczywistości zrujnowanych miast.
|
Blenda consists in a loose reconstruction of those situations, moving the place where the events occurred to the area of the former Gdańsk Shipyard. Currently the space of the former shipyard is severely damaged physically (over the last over a dozen years 50 percent of the premises have been demolished) and at the same time incredibly symbolically saturated (as one of the most important industrial establishments of the People's Republic of Poland, a cradle of the Independent Self-governing Trade union Solidarność). Now, it is also on the eve of a great development investment, which will transform it into a completely different being. This actually has already been started by intersecting the area by Nowa Wałowa street and by the opening of the European Solidarity Centre.
|
Photograph by Michael Nash, Warsaw, 1946.
Fotografia Michaela Nasha, Warszawa, 1946 rok. Blenda polega na luźnej rekonstrukcji tych sytuacji, przenosząc miejsce akcji na teren dawnej Stoczni Gdańskiej. Obecnie przestrzeń postoczniowa jest jednocześnie silnie zdegradowana fizycznie (w ostatnich kilkunastu latach wyburzonych zostało 50 procent zabudowań) i niesłychanie nasycona symbolicznie (jeden z najważniejszych zakładów przemysłowych PRL-u, kolebka NSZZ Solidarność). Znajduje się też w przededniu wielkiej deweloperskiej inwestycji, transformującej ją w zupełnie inny byt, co rozpoczęło już przecięcie jej trasą Nowa Wałowa oraz otwarcie Europejskiego Centrum Solidarności.
|
The work Blenda featured an arranged photo session, that used the photo taken by Zenon Mirota as a photographic background. Mirota for a few dozen years worked as a Gdańsk Shipyard's professional photographer and contributed largely to the creation of its iconography. The background used in Blenda presents the same landscape in which it is set up, but depicted during the time when the shipyard was still operating, in 1964. The effect of a Blenda photo session served for the creation of postcards, later distributed in the usual sales points in the city centre in order to weave the new narrative into the commercial image of Gdańsk.
|
W ramach pracy Blenda zaaranżowana została sesja zdjęciowa. Jako fotograficznego tła użyto w niej kadru fotografii Zenona Miroty, który przez kilkadziesiąt lat był zakładowym fotografem Stoczni Gdańskiej. Tło fotograficzne ukazuje to samo miejsce, w którym jest rozstawione, ale z czasów funkcjonowania Stoczni, z 1964 roku. Efekt sesji zdjęciowej posłużył do stworzenia kartek pocztowych, kolportowanych potem w zwyczajowych miejscach ich sprzedaży w centrum miasta, wplatających nową narrację w komercyjny wizerunek Gdańska.
|
In Polish photography terminology, blenda is a reflector used to reflect the light in order to achieve a desired exposure of a photographed object. In architectural terminology however, it is a blind window, a decorative element pretending to be something it is not.
Photographic collaboration: Kamila Chomicz The work realised within Heroes We Love, the project by Laznia CCA in Gdansk. |
Blenda w terminologii fotograficznej to odblaskowy ekran, służący do odbicia światła, aby uzyskać pożądaną ekspozycję fotografowanego obiektu. Zaś w terminologii architektonicznej to ślepe okno, element dekoracyjny udający coś, czym nie jest.
Współpraca fotograficzna: Kamila Chomicz Praca zrealizowana w ramach Heroes We Love, projektu CSW Łaźnia w Gdańsku. |